Betaal ik poliskosten voor mijn verzekering?
Nee, u betaalt geen poliskosten.
Hoe meld ik schade aan- of diefstal van een accessoire?
Hoe meld ik schade aan- of diefstal van een accessoire?
U kunt de schade aan- en diefstal van accessoires melden via Zelf Regelen. Hier kunt u het juiste formulier kiezen bij de schade oorzaak die voor u van toepassing is. U kunt bij de melding ook alvast de aankoopnota van uw voertuig uploaden, zodat wij direct kunnen nagaan of de geclaimde accessoire is opgenomen in het verzekerde bedrag
Ik ben het niets eens met de expert, wat nu?
U kunt contact opnemen met de expert om uw eigen bevindingen met hen te bespreken. De expert zal indien nodig aanvullend aan ons rapporteren.
Komt u er dan niet uit met de expert? Dan kunt u er voor kiezen een contra expert in te schakelen. De contra expert zal ook een calculatie maken van de schade en zal deze bespreken met de door ons aangestelde expert.
Hier leest u meer over contra expertise.
Ik ben mijn fietssleutel kwijt, wat moet ik doen?
Dan moet u ENRA op de hoogte stellen dat u 1 van de originele sleutels verloren bent én u moet zelf een nieuwe fietssleutel bestellen. Dit kunt u doen bij de producent van het slot of via uw rijwielhandelaar. Het is dan wel belangrijk dat uw rijwielhandelaar niet zelf een sleutel aanmaakt, maar deze aanvraagt bij de producent van het slot.
ABUS sleutelservice
AXA Sleutelservice
Trelock sleutelservice
Staat uw merk er niet tussen? Dan kunt terecht bij www.fietssleutels.nl.
U kunt aan ENRA doorgeven dat u een sleutel bijbesteld hebt via www.enra.be/zelf-regelen. Bestel de sleutel zo snel mogelijk en geef dit direct aan ons door. Pas dan is uw fiets weer goed verzekerd tegen diefstal!
Ik heb mijn fiets ingeruild voor een nieuwe. Hoe zit dat met mijn verzekering?
Voor uw nieuwe fiets kunt u een nieuwe verzekering afsluiten. De verzekering van uw oude fiets kan beëindigd worden.
De verzekering van uw oude fiets zal niet vanzelf stop gezet worden. Hiervoor kunt u gebruik maken van dit formulier.
Premie die u teveel betaald heeft, krijgt u van ons terug. Het is daarom wel belangrijk dat uw IBAN bij ons bekend is.
U kunt er ook voor kiezen om uw nieuwe fiets te verzekeren op uw huidige polis. Hiervoor ontvangen wij graag de gegevens van uw nieuwe fiets.
Deze gegevens kunt u aan ons doorgeven door dit formulier in te vullen.
Ik heb schade aan mijn fiets, wat moet ik doen?
Bij schade aan uw fiets kunt u uw fiets laten repareren bij uw fietshandelaar. Wij zullen de schade met de fietshandelaar verder afhandelen. Het eventuele eigen risico moet u zelf voldoen aan de fietshandelaar. Hoe hoog uw eigen risico is, verschilt per soort dekking en verzekering.
Komt uw schade voort uit een eenzijdig ongeval? Dan kunt u dit bij ons melden via dit formulier.
Ik heb schade en het is niet mijn schuld, wat moet ik doen?
Probeer met de tegenpartij een Europees Schadeformulier in te vullen. Daarna kunt u uw fiets bij de fietshandelaar laten repareren. Het Europees Schadeformulier stuurt u vervolgens naar ons op. Wij zullen voor u proberen de schade, inclusief uw eigen risico, te verhalen bij de tegenpartij.
Download het Europees Schadeformulier hier.
Wilt u dat wij u een formulier op papier toesturen, dan kunt u dat hier aanvragen
Ik verhuis naar het buitenland. Kan ik mijn verzekering aanhouden?
Nee. 1 maand nadat u zich in het buitenland vestigt mag de verzekering niet meer aangehouden worden. Wij verzoeken u ons op de hoogte te stellen van uw verhuizing.
Ik wil na diefstal of totaal verlies een duurdere fiets aanschaffen, mag dat?
Bij diefstal of totaal verlies van uw fiets keren wij uit door middel van een vervangende fiets van het zelfde merk en type of, als deze niet meer leverbaar is een gelijkwaardig model. Geleverd door de fietshandelaar op uw polis tot maximaal het verzekerde bedrag.
Wanneer blijkt dat de nieuw af te nemen fiets duurder is of wanneer u in overleg met de fietshandelaar een ander model afneemt, mag u uiteraard deze duurdere fiets aanschaffen. Het verschil tussen het aankoopbedrag en het verzekerde bedrag is dan voor uw eigen rekening.
Is diefstal van onderdelen verzekerd?
Diefstal van onderdelen (zoals stuur, zadel, accu, etc.) van de fiets is verzekerd.
Is er een vrijstelling bij mijn verzekering?
ENRA Diefstal
Geen vrijstelling
ENRA Omnium
Bij de diefstaldekking geldt geen vrijstelling.
Alle overige voorvallen is de vrijstelling € 35,-. Deze vrijstelling geldt per schadegeval.
Voor verzekeringen die gesloten zijn vóór 1 mei 2019 geldt het eerste verzekeringsjaar een vrijstelling van € 25,-.
Voor schade aan de accu geldt een afschrijving van 0,75% per maand gerekend vanaf de ingangsdatum van de verzekering.
ENRA Omnium voor Racefiets of MTB
Bij diefstal geldt een vrijstelling van 20% van het verzekerde bedrag.
Bij schade heeft u een vrijstelling van 20% van het schadebedrag, met een minimum van € 50.
Voor schade aan de accu geldt een afschrijving van 0,75% per maand gerekend vanaf de ingangsdatum van de verzekering.
Is het mogelijk om accessoires aan mijn fiets mee te verzekeren?
Uw accessoires zijn niet automatisch meeverzekerd.
U mag de accessoires die op uw aankoopnota of taxatie vermeld staan meeverzekeren. Accessoires betreffen aan het voertuig bevestigde onderdelen die niet standaard met het voertuig worden geleverd. Het gaat hier bijvoorbeeld om smartphonehouders, fietstassen, kinderzitjes, windschermen en regenhuiven van bakfietsen.
Een losse accu die u thuis bewaart kan niet meeverzekerd worden.
Een tweede accu die vast op uw fiets gemonteerd is, kan wel meeverzekerd worden. Hiervoor gelden dan dezelfde afschrijvingen als voor de eerste accu.
Accessoires zijn mee te verzekeren door deze op te nemen in het verzekerde bedrag. Bij schade aan- of diefstal van een accessoire dient u middels de aankoopnota of de taxatie en het verzekerde bedrag aan te tonen dat de accessoire onderdeel is van het verzekerde bedrag.
Accessoires die later zijn aangeschaft en op een aparte factuur staan, kunt u niet meeverzekeren.
Hoe meld ik schade aan- of diefstal van een accessoire?
U kunt de schade aan- en diefstal van accessoires melden via Zelf Regelen. Hier kunt u het juiste formulier kiezen bij de schade oorzaak die voor u van toepassing is. U kunt bij de melding ook alvast de aankoopnota van uw voertuig uploaden, zodat wij direct kunnen nagaan of de geclaimde accessoire is opgenomen in het verzekerde bedrag
Is mijn fiets direct verzekerd als ik hem online aanvraag?
Ja. Zodra u uw verzekering hebt afgesloten is er gelijk een voorlopige dekking van kracht. U kunt direct goed verzekerd de weg op.
Uw verzekeringsaanvraag zal daarna inhoudelijk door ons behandeld worden. Mochten er nog aanvullende vragen nodig zijn, nemen wij contact met u op.
U kunt uw verzekering aanvragen via onze website of via de fietshandelaar.
U kunt bij ENRA géén BA-verzekering afsluiten voor uw speed pedelec.
Is mijn fiets op vakantie ook verzekerd?
Ja. De verzekeringen zijn in de hele wereld geldig.
Onze Fietsbijstand staat in heel Europa tot uw beschikking als u deze dekking gekozen heeft.
Kan ik een (elektrische) bakfiets ook verzekeren?
Ja. Een bakfiets kunt u ook bij ons verzekeren.
Is het een elektrische bakfiets, kiest u voor een elektrische fiets.
Is het een normale bakfiets, kiest u voor fiets.
Heeft u een elektrische bakfiets dan is het gebruik van een tweede slot verplicht. Dit geldt ook voor niet elektrische bakfietsen vanaf € 3.500. Dit tweede slot moet minimaal 2** (ART2) goedgekeurd zijn.
Is uw elektrische bakfiets duurder dan € 3.500? Dan bent u behalve het tweede slot óók verplicht een geactiveerde track & tracemodule te hebben. U kunt dan wel kiezen voor de Connected dekking.
Kan ik een (elektrische) vouwfiets of plooifiets ook verzekeren?
Ja. Een vouwfiets of plooifiets kunt u ook bij ons verzekeren.
Is het een elektrische vouwfiets, kiest u voor een elektrische fiets.
Is het een normale vouwfiets, kiest u voor fiets.
Kan ik een kinderfiets ook verzekeren?
Ja, een kinderfiets kan ook bij ons verzekerd worden.
Kan ik jullie een e-mail sturen?
Ja. Wij zijn te bereiken via e-mail.
Voor vragen aan de polisafdeling, over uw aanvraag of wijziging stuurt u een e-mail naar:
Voor vragen aan de schadeafdeling stuurt u een e-mail naar:
Voor andere vragen stuurt u een e-mail naar: info@enra.be.
In alle gevallen streeft ENRA ernaar om u als klant van dienst te zijn.
Kan ik mijn fiets rechtstreeks bij u verzekeren?
Ja, u kunt uw nieuwe fiets of nieuwe E-bike rechtstreeks bij ons verzekeren.
Tweedehands fietsen kunt u alleen via een fietshandelaar verzekeren omdat eerst de waarde bepaald moeten worden.
Een nieuwe fiets kunt u tot 4 weken na de aankoop rechtstreeks online bij ons verzekeren. Heeft u de fiets langer dan 4 weken geleden gekocht, dan kunt u deze alleen via de rijwielhandelaar verzekeren.
Kan ik mijn tweedehands fiets ook verzekeren?
Ja, u kunt uw tweedehands fiets, E-bike, racefiets of MTB bij ons verzekeren. Dit kan alleen niet via de website.
U kunt de fiets via de fietshandelaar bij ons verzekeren. De fietshandelaar moet de fiets taxeren. Daarna kan de fietshandelaar de fiets voor de getaxeerde waarde bij ons in de verzekering aanbieden. De mogelijke dekkingen en voorwaarden zijn hetzelfde als voor nieuwe fietsen.
Het is wel belangrijk dat de fietshandelaar met ons samenwerkt. Hier kunt u een samenwerkende handelaar bij u in de buurt vinden.
Kan ik wijzigingen via de website doorgeven?
Een aantal wijzigingen kunt u online aan ons doorgeven.
Op deze pagina vindt u het overzicht van de wijzigingen die u online aan ons door kunt geven.
Mag ik mijn fiets continu laten staan op mijn vakantieadres in het buitenland?
Nee. Als de fiets langer dan 1 jaar in het buitenland is gestald of wordt gebruikt stopt de dekking van de verzekering.
Mijn fiets is gestolen maar wordt weer teruggevonden. Hoe werkt dit?
Wordt de gestolen fiets teruggevonden vóór levering van de vervangende fiets, dan bent u verplicht deze terug te nemen. Het recht op levering van een vervangende fiets komt dan te vervallen.
Door levering van een vervangende fiets heeft u het eigendom van de gestolen fiets, inclusief de meeverzekerde accessoires, aan ENRA overgedragen. Wordt de fiets teruggevonden, dan moet u dit binnen 3 dagen aan ons melden.
Mijn fiets is gestolen, wat moet ik doen?
- Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. U kunt dat hier doen.
Belangrijk: vermeld in aangifte altijd de volgende gegevens van de gestolen fiets:- Merk
- Type
- Framenummer
- Of de fiets wel of niet op slot heeft gestaan
- Ga naar de fietsspecialist waar u de fiets heeft gekocht. Bij de fietsspecialist moet u de volgende gegevens inleveren:
- Proces-verbaal
- Twee (originele) sleutels
- Kopie van het polisblad
- De fietsspecialist controleert het proces-verbaal en de sleutels. Als alles akkoord is wordt de schade zo snel mogelijk afgehandeld.
Kunt u niet terecht bij uw fietsspecialist? Vul dan alle gegevens in op dit formulier. U dient het proces verbaal of het attest mee te sturen. Ook vragen wij u om foto’s te maken van de voor- én achterkant van uw fietssleutels. Wilt u de sleutels op een papiertje leggen voorzien van de datum?
Bent u niet in de gelegenheid om het digitale formulier te versturen? Maak dan een kopie van uw proces-verbaal en een foto van de sleutels voor uw eigen administratie. Stuur vervolgens de benodigde gegevens in een stevige envelop naar:
ENRA verzekeringen bv
Rubensstraat 104 bus 62
2300 Turnhout
Houdt u er wel rekening mee, dat als u de fietssleutels opstuurt naar Turnhout, de afhandeling langer kan duren.
Moet ik bij diefstal of totaal verlies altijd een nieuwe fiets afnemen bij de fietshandelaar?
Ja. De fietsverzekering is een naturaverzekering. Dit houdt in dat u een nieuwe fiets geleverd krijgt van de fietshandelaar waar u de verzekering heeft afgesloten.
Als u de verzekering rechtstreeks via onze website afgesloten heeft, kunt u zelf beslissen waar u de vervangende fiets koopt.
Wij keren u het verzekerde bedrag, verminderd met eventuele afschrijvingen en aan de hand van de factuur van de nieuwe fiets, uit.
Wanneer is een tweede slot verplicht?
Heeft u een elektrische fiets dan is het gebruik van een tweede slot verplicht. Dit geldt ook voor niet elektrische fietsen vanaf € 3.500. Dit tweede slot moet minimaal 2** (ART2) goedgekeurd zijn. Dit geldt niet voor racefietsen en mountainbikes. Welke sloten wij accepteren als tweede slot vindt u terug op deze pagina.
Heeft u een elektrische bakfiets vanaf € 3.500? Dan gelden er aanvullende beveiligingseisen.
Wanneer komt er een expert voor mijn schade?
ENRA kan om verschillende redenen een expert sturen. Dit kan bijvoorbeeld bij schade met een hoog bedrag of bij schades waarbij de reparateur geen goede inschatting kan maken van het totale schadebedrag. Bij constatering van onregelmatigheden zullen wij altijd een expert sturen.
Meer informatie over een expertise vindt u hier.
Wat houdt ENRA Fietsbijstand in?
U kunt gebruik maken van de ENRA Fietsbijstand als u onderweg onverwachts met pech langs de weg komt te staan. Of u de Fietsbijstand meeverzekerd heeft ziet u op uw polis. ENRA Fietsbijstand repareert uw fiets niet, maar zorgt ervoor dat u én uw fiets teruggebracht worden naar de startplaats van die dag.
Verzekerd is:
- Hulp door de ENRA alarmcentrale als het voertuig ten gevolge van pech, diefstal of een verkeersongeval niet meer bereden kan worden. U kunt onze alarmcentrale bereiken via telefoonnummer 0800 – 92 666.
- Verzekerd zijn de kosten van de hulpverlening. De hulpverlening bestaat uit het vervoer van het verzekerde object en de opzittende(n) naar de startplaats van de tocht.
- Meeverzekerd zijn ook de kosten van vervoer van het voertuig, de opzittende(n) en maximaal één andere deelnemer (met fiets)
Niet verzekerd is:
- Een lege accu van een E-bike of speed pedelec indien deze voor het begin van de fietstocht verzuimd is tijdig op te laden of indien deze leeg is geraakt door het overschrijden van de actieradius als opgegeven door de leverancier.
- Opzet van de verzekerde of iemand die bij de hulpverlening belang heeft.
- Pech binnen de 1e kilometer van het startpunt van uw tocht.
Kosten worden alleen vergoed na voorafgaande toestemming van de ENRA alarmcentrale.
Wat is de maximale duur van de verzekering?
De maximale duur van een fietsverzekering is 5 jaar. Als u de fiets na deze periode nog wilt verzekeren, kan dat.
U kunt dan naar een fietshandelaar gaan. Deze taxeert de fiets. Voor de getaxeerde waarde kan de fietshandelaar de fiets opnieuw voor maximaal 5 jaar voor u verzekeren. De premie is afhankelijk van de getaxeerde waarde.
Het is wel belangrijk dat de fietshandelaar met ons samenwerkt. Hier kunt u een handelaar bij u in de buurt vinden die met ons samenwerkt.
Wat is een doorlopende verzekering?
Een verzekering die afgesloten wordt met premiebetaling per jaar is een doorlopende verzekering.
Deze verzekering sluit u af voor 1 jaar. Na dat jaar wordt de verzekering automatisch verlengd met nog 1 jaar.
Dit gaat door totdat de verzekering in totaal 5 jaar gelopen heeft.
Na het eerste jaar kunt u de verzekering bij ons opzeggen. Als u de verzekering niet opzegt, dan blijft deze actief.
Wij zullen dan ook de nieuwe jaarpremie in rekening brengen.
Als u de verzekering niet wilt verlengen, kunt u gebruik maken van dit formulier.
Wat is een goedgekeurd slot?
Het is belangrijk dat uw fiets is voorzien van een ART-goedgekeurd vast slot, met minimaal 2 sterren. Of uw slot aan de eisen voldoet en dus door ons geaccepteerd wordt kunt u zien op www.stichtingart.nl. De fietshandelaar kan u ook vertellen of het een goedgekeurd slot is.
Als na diefstal blijkt dat er op uw fiets geen slot gemonteerd was wat voldoet aan de door ons gestelde eisen, kan dit invloed hebben op de uitkering.
Om bij diefstal in aanmerking te komen voor een uitkering is het noodzakelijk dat uw fiets op slot stond en dat u de sleutels aan ons kunt overdragen.
Wat valt er onder de diefstaldekking?
Onder de diefstaldekking valt diefstal van de fiets en de gevolgschade van diefstal.
Diefstal van onderdelen valt niet onder de diefstaldekking. Als u een Omnium verzekering afsluit is diefstal van onderdelen wél meeverzekerd.